Odbiorca B2B, a B2C - podobieństwa, różnice
Pytanie: Co było ułatwieniem, a co utrudnieniem w pracy zarówno z odbiorcą B2B jak i B2C?
Daniel Szafulera: Możliwość pracy zarówno dla odbiorcy B2B, jak i B2C jest czymś wspaniałym. To idealny MIX. Od kilku lat mamy do czynienia z ogólnoświatowym trendem tzw. konsumeryzacji. Wiele rozwiązań ze świata konsumentów zostaje wprowadzonych do świata PRO/B2B. Istotna jest:
strona wizualna,
architektura informacji,
jasne przedstawienie oferty i dostępnych opcji.
Dzisiaj oba te światy bardzo mocno się przenikają. Klient B2B bardzo często chce być obsłużony tak samo (z takimi samymi prawami), jak klient B2C (np. prawo do zwrotu bez podania przyczyny, odstąpienie od umowy zawartej na odległość, wypróbowanie produktu i zwrot, itp.).
Widzimy zatem, że synergia między B2B i B2C jest obecnie czymś naturalnym i to jest wspaniałe kiedy można wiedzę z obu obszarów wykorzystać, wdrażając rozwiązania dedykowane tym grupom.
Oczywiście specyfika B2B wymusza często wprowadzanie rozwiązań szczególnie dostosowanych do B2B, np.: argumentery, kalkulatory zużycia, konfiguratory w formie aplikacji mobile, usługa szybkiego serwisu door to door z zapewnieniem produktu zastępczego na czas wymiany, doradztwo techniczne na miejscu, np. na budowie, ale również zdalne przez internet, czy poprzez różnego rodzaju explainery produktowe.
Dzisiaj producenci i dystrybutorzy pełnią rolę zarówno bezpośrednio doradczą dla B2B, jak i wytwórców treści, z których tak, sklep, jak i handlowiec, czy wykonawca mogą skorzystać w kontakcie z konsumentem.
Dystrybucja treści musi się odbywać omnikanałowo, bo tylko w taki sposób spełni rolę zdefiniowaną przez autorów tych treści.
Mamy więc ogromne wyzwanie dla marketingu, który musi tworzyć, ale również dystrybuować treści w taki sposób, aby z jednej strony nie pominąć kluczowego ogniwa jakim są pośrednicy handlowi (hurtownie, sklepy detaliczne), jak i dotrzeć z przekazem do końcowego użytkownika (konsumenta).
Dzięki szerokiemu dostępowi do źródeł, mamy obecnie czas przenikania się przekazu B2B z B2C, co w końcowym rozrachunku jest korzystne dla odbiorców (wpływa na wzrost świadomości o produkcie i ofercie).
Chcesz wiedzieć więcej, napisz, zadzwoń:
m: +48511399274
Comments